KAYBOLAN GELENEK: MA’DAN VE BATAKLIK ARAPLARI

Günümüzde daha sürdürülebilir yaşama konusunda birçok tartışma var, ancak şaşırtıcı olan, insanların bu işlemi ne kadar karmaşık hale getirdiğidir. Gerçekten sürdürülebilir bir evde yaşamak ve sürdürülebilir bir yaşam tarzı kurmak istiyorsanız, Neye dikkat edeceğimizi anlamak ve bir şeyler öğrenmek için Ma’dan yeterlidir.

Messynessychi ve Zmescience’den derleyen Dilaver Demirağ

Anlatacağımız hüzünlü bir hikâye ama umut bahçelerini solduran güneş, bu kez gülümseyen bir geleceğin tohumlarının büyütüyor. Bu hikaye eski bir ekolojik kültürün bugünde devam eden yaşantısının üzerine kurulu.

Irak’taki Dicle ve Fırat nehirlerinin kavşağındaki bataklık alanındaki Ma’dan veya Bataklık Araplar yaşıyor. Irak’taki Dicle ve Fırat nehirlerinin kavşağındaki bataklık alanındaki Ma’dan veya Bataklık Araplar yaşıyor. Onlar, son binlerce yılda yaşam biçimlerinin çok az değiştiği kendi kültürüne sahip, yarı göçebe bir kabileye sahip insanlar. Bütün yaşam biçimleri bataklıkların etrafında dönüyor – tamamen açık sudan ve Qasab’dan hasat edilen yüzen evlerde yaşıyorlar,  bambu gibi görünen 7.6 metre uzunluğunda büyüyebilen dev bir saz türü. Bütün sazlar eşit değildir. Örneğin, kemerler taze saz demetinden yapılmışsa, yapı kısa sürede çökecektir. Daha iyi yapısal güç için yeni bir kemer demetinin çekirdeği eski bir yapıdan alınan sazlardan oluşuyordu.

Mao, Âl Bū Muḥammad, Ferayghāt, Shaghanbah ve Banī Lām gibi birçok farklı kavim ve aşiret konfederasyonunun üyelerinden oluşan bataklıkların doğal kaynakları üzerine kurulu benzersiz bir kültür geliştirdi Bataklı Arabı genellikle modern zamanlarda aşağılayıcı bir terim olarak kabul edilir olsa da, bazen shroog “Doğunun İnsanları Doğuda Yaşayanlar” olarak anılacaktır.

The Ahwar of Southern Iraq: Refuge of Biodiversity and the Relict Landscape of the Mesopotamian Cities: A view of the method of construction of the reed houses

Ma’dan da hareketli evlerini inşa ettikleri adalara tuhul denir ve istikrarlı görünse de öyle değildir. Zemin çok hantaldır ve köylüler sıklıkla bir komşuya sürüklenmekten kaçınmak için adalarını bağlamalıdırlar. Ma’dan evler mimari harikalar. Bunların hepsi çivi, ahşap ya da camdan yoksun. Bu insanlar bataklıkta yaşadıkları için binlerce yıl boyunca değişmeden kalmış bir yöntem kullanarak, bir ev inşa ediyorlar, bir evin yapımı üç gün kadar zaman alıyor.

Sazlıklardan inşa edilen evlerin taşınabilir olmasının bir başka avantajı daha vardır. İlkbaharda, bataklık suları çok yükseldiğinde, beş kemerli bir raba indirilebilir, daha yüksek bir yere taşınır ve bir günden daha kısa sürede yeniden inşa edilir. Doğru bakım ve onarımla, kamış evler 25 yılı aşkın bir süre kullanılabilir.

Her Köyün Bir Konuk Evi Var

Neredeyse her köyün bir konuk evi veya mudhifi vardır. Aslında, Ma’dan geleneksel Arap onur kurallarına uyduğundan, tüm misafirleri eşit olarak karşılıyorlar. Herhangi bir ödemeyi beklemeden veya kabul etmeden yiyecek ve konut sağlarlar. Bir ev sahibi ev sahibinin eşyalarını evin dışına çıkarmaya asla yardımcı olmaz, çünkü ev sahibi evden ayrılmak istediğini ima eder. Bu nadir bir misafirperverlik gösterisi – onların ölümünü getirecek biri.

Güney Irak’taki benzersiz sulak alanların bir bölgesi olarak bilinen Ma’dan Irak’ın ‘Cennet Bahçesi’ idi. Veya ‘Bataklık Arapları’ olarak da adlandırılan bu yöre,  tamamen geniş sulardan hasat edilen sazlarla hazırlanmış yüzen evleri ile karakterize bir Mezopotamya Venediği sayılıyordu. Çivi olmadan, aceleyle üç günden az bir zamanda Ahşap veya cam kullanılmadan inşa edilen, adalar üzerinde kalan evler bile sıkıştırılmış çamurdan yapılmış. Bu Binlerce yıldır ovaların sakinleri tarafından kullanılan bir inşaat yöntemidir. Ancak son on yıldır, bu egzotik mimari neredeyse tamamen kayboldu ve tabi bu evlerle birlikte kaybolma riski olan bu benzersiz ve çok eski olan yapı tekniğinin bilgisidir.

Neden böyle güzel bir su dünyası kayboldu diye soracaksınız? 20. yüzyılın sonlarında Irak’ı tahrip eden adaletsizliğin çoğunda olduğu gibi, bu Orta Doğu cennetinin tahrip edilmesi de geleneksel olan her şeye meydan okuma yanlısı diktatörün eline geçti Saddam Hüseyin. Bataklıklar ve yüzen kamış evleri, bir süre Hüseyin hükümeti tarafından zulüm gören insanlar için bir sığınma yeri olarak görülmüştü ve geçmiş yüzyıllarda da kaçan köleler için bir sığınaktı.

Muhaliflerin Sığınağı Olunca Yok Edildi

1991’deki Irak ayaklanmaları sırasında Saddam Hüseyin güney Irak’ın benzersiz sulak alanlarını asi ilan etti. ayaklanmayı destekleyen ve hükümeti terörist sayılan milis güçlerine sığındığı iddia edilen bataklık bölgesini yataklık etme suçundan cezalandırdı

Irak hükümeti bataklığa su akışını bozmaya başladıktan sonra başlangıçta terk edilmiş olan 1970’li yılların sulama projesini agresif bir şekilde canlandırdı. Çok çabuk yiyecek kaynakları ortadan kaldırıldı, köyleri bağlandı ve yakıldı ve yemyeşil cenneti sistematik bir şekilde bir çöl haline getirildi. Az miktarda su kaldığı bildirildiğinde zehirlendiği bildirildi.

Bu üzücü bir hikâye, ama sonların hep kötü olması gerekmiyor. Irak’ın ABD tarafından işgal edilmesinin ardından 2003 yılında Saddam rejiminin dağılmasından sonra bataklığa akan suyun tıkanma dayakları kırıldı. Aynı yıllarda, dört yıllık kuraklık sona erdi, bu, sulak alanın 1970’lerin su seviyesinin % 50’sinin geri dönmesine yardımcı olan bir tesadüf oldu. Elbette Ekosistemin iyileşmesi çok daha fazla zamana ihtiyaç duyuyor ve kalan Araplar ise uzun zamandan beri yaşamlarına devam ediyor.  Bölgeden göç etmek zorunda kalanların çoğu şehirde yaşıyor ve çocukları halklarının eski yollarından hiçbir şey hatırlamıyor. Hala umut olabilir.

Tarih boyunca mültecilere el uzatan Ma’dan topluluğunun ruhuna uygun bir şekilde yapılan bu kamış ev, yerlilerin ve ziyaretçilerin birlikte kalıp yemeklerini yiyip, Cennet Bahçesi’nin geleceği hakkındaki düşüncelerini paylaştıkları bir konuk evi görevi görüyor.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Daha Fazla İçerik
Fısıltının bittiği yer: Lice, orman ve köy yakmaları